Renowacja klawiatury

Klawiatura w pianinie czy fortepianie jest elementem łączącym pianistę z instrumentem. Technicznie i estetycznie wszystko musi być dopracowane do perfekcji. Klawisze muszą być czyściutkie i przyjemne w dotyku. Wszystkie 88 ew. 85 klawiszy muszą znajdować się na odpowiedniej wysokości, być równe a głębokość gry powtarzalna w każdym klawiszu. Dopuszczalny jest minimalny luz boczny, ale taki by klawisze nie wydawały stuków. Tylko estetyczne i równiutkie klawisze zachęcają pianistę, by usiadł przy instrumencie. Jest to naprawdę ważny szczegół.

Futrówka

To odpowiednio docięte paski kaszmiru lub skóry. Ich grubość reguluje luzy klawiszy. Dzięki nim klawisze mogą się bezszelestnie poruszać. Tolerancja jest naprawdę mała, dlatego klawiatura jest najszybciej i najbardziej eksploatacyjną częścią instrumentu. Tysiące uderzeń w klawisze powodują przetarcia kaszmiru. Co za tym idzie zwiększone luzy i w końcu nieprzyjemne stuki. Prawidłowa kontrola gry nie jest już możliwa i niezbędna jest wymiana całej futrówki. Jednak taką operację wykonuje się stosunkowo rzadko.

Tylko estetyczne i równiutkie klawisze zachęcają pianistę, by usiadł przy instrumencie. Jest to naprawdę ważny szczegół.

Renowacja klawiatury

Wyrównanie klawiatury

Klawisze mają bardzo ściśle określoną wysokość. Regulacja klawiatury polega na podkładaniu odpowiedniej grubości podkładek papierowych o grubościach 2,0 – 0,01 mm. Daje to obraz z jak ogromną precyzją należy wykonać wyrównanie klawiatury, aby odpowiednia jej regulacja pozwoliła na następne kroki naprawy gwarantując zachowanie wszystkich parametrów.

Z czasem wysokość poszczególnych klawiszy zmienia się, powodując nieprzyjemne uczucie „nierówności” pod palcami. Traci się wtedy komfort gry. Nie trzeba być wytrawnym pianistą, żeby to wyczuć.

Nakładki klawiszy

Z czasem nakładki z kości słoniowej ulegają zużyciu. Wycierają się w środkowej części powodując małą „rynienkę”. Po za tym, pod wpływem promieni słonecznych i brudu na placach, kość żółknie. Nagminnie zdarza się, iż nakładki się odklejają. Wszystkie te uszkodzenia i problemy można bez problemu usunąć poprzez szlifowanie, bielenie i polerowanie nakładek klawiszy. Odklejoną nakładkę można przykleić specjalistycznym klejem. Nawet ukruszony tzw. paznokieć, można nadlać i tak obrobić, by nie było śladu naprawy.

Oczywiście są sytuacje, w których stopień zużycia kości jest tak duży, że jedynie wymiana nakładki wchodzi w grę. Wtedy zamiast kości słoniowej stosuje się nakładki z tworzywa sztucznego. Obecnie nawet najlepsi producenci fortepianów stosują nakładki z tworzywa wysokiej jakości. Dzisiaj kość słoniowa występuje w niewielkiej ilości. Wciąż jednak można kupić komplety nakładek z tzw. „certyfikatem pochodzenia”. Niewiele osób decyduje się na nią z uwagi na bardzo wysoką cenę.

Ciekawostką jest, iż w przeszłości zdarzało się stosowanie nakładek z kości mamuciej. Niektórzy producenci decydują się na używanie nakładek z kości bawolej aby zminimalizować koszty a uzyskać bardzo podobny efekt do tych z kości słoniowej.

Po całkowitej renowacji klawiatura niczym się nie różni od nowej. Ani pod względem wizualnym ani technicznym.

Sprzedaż pianin i fortepianów po renowacji